Bytte fra Wordpress til Webflow

Publisert
24/9/2022

Bytte fra Wordpress til Webflow

Vi får fler og fler henvendelser fra selskap som ønsker å bytte fra Wordpress eller andre cms systemer over til Webflow. Det er gleder et Webflowhjerte! De fleste er kanskje usikre på hva dette innebærer, så vi ønsker å fortelle litt om prosessen. Hva og hvordan vi går frem for å gjennomføre et slikt prosjekt. 


Det å migrere fra et system til et annet, er en krevende jobb, i hvert fall for de som ikke har stålkontroll eller vet hvor de skal starte. Det er mange selskap som kan lage en ny nettside for deg, men ikke alle som tar forhåndsregler.

Vi tar utgangspunkt i det å bytte fra et annet system, f.eks Wordpress eller Squarespace over til Webflow. Hvis ikke Webflow er et alternativ, så trenger du ikke å lese videre. Du kan heller klikke her å se hvor den fører deg. 


Når en nettside skal migreres over til Webflow faller det ofte inn under en eller flere av undernevnte kategorier:

  • Innholdsendring
  • Strukturell endring
  • Design/UX endring
  • Programvare oppdatering
  • Plattformbytte

Under planlegging av en eventuelt nettsidemigrering bør du også vurdere om CMS (Content Management System), visuelt design og nettside-struktur også trenger endringer. Ta deg tid til å revidere både design, struktur, verktøy og bestem hva som trengs før du skal bytte til Webflow.

Vi ser ofte at grunnen for at selskaper ønsker å bytte fra wordpress til Webflow, er å ha et bedre oppdatert design, mer frihet og bedre kundeopplevelser. Vi hadde et eksempel som var ekstremt; Hvis bedrifter skulle endre en tekst, måtte de sende en henvendelse via mail til et byrået, slik at selskapet kunne endre enn tekst i en kode. Litt hårreisende spør du meg! Det hele tok vel rundt 2 dager, mens i Webflow kan du gjøre endringer på sekundet.


Gjør det selv, eller bruk noen som kan det og har gjort det tidligere. Klikk her for å ta kontakt med eksperter innen migrering.

Når du vet hvorfor du gjør en migrering, er det på tide å samle teamet ditt, sette forventninger og forstå målene for prosjektet.

Sett forventninger

Endring på nettsiden vil føre til et kortsiktig fall i trafikken, det må du være forberedt på. Målet ditt bør være å minimere hvor mye og hvor lenge trafikken faller. Hvis migreringen din gjøres bra, vil det resultere i trafikkvekst på lang sikt ettersom feil avsløres, korrigeres og optimaliseres.

Forstå målene dine

Mål vil hjelpe deg med å få planen i riktig retning. En godt organisert nettsidemigrering bør ha disse tre målene som fokus:

1. Bevar og optimaliser SEO og backlinks

Når du bytter url vil det ha store konsekvenser om du ikke gjør de nødvendige backlinks. Det endelige målet med en nettsidemigrering er å gjøre endringer eller forbedringer på en nettside samtidig som søkemotoroptimalisering (SEO) bevares. Du vil også være sikker på at du bevarer backlinks slik at brukere kan fortsette å finne nettsiden din.

2. Migrer alt innhold

Du vil forsikre deg om at du ikke mister noe innhold under migreringen av nettsiden – enten det er bilder, tekst eller hele sider.

3. Forbedre nettsidens design, ytelse eller funksjon

Hvis teamet ditt allerede fokuserer energien sin på strukturen og innholdet på nettsiden din, er en migrering en god mulighet til å gjøre justeringer og forbedringer. Vurder alternativene dine og ta avgjørelser om hvilke typer endringer - som en visuell designoppdatering eller en endring av CMS - som du kanskje vil inkludere i planen.

Migreringer eller oppdateringer er nødvendige i løpet av levetiden til en nettside. Det er en god mulighet for å sørge for at nettsiden din og verktøyene du har valgt holder tritt med gode standarder. 

Hvis du ikke har tid eller erfaring nok til å gjøre det selv, anbefaler vi å kontakte noen som kan det.

North Star er profesjonelle Webflow Partnere som kan gjøre dette enkelt.

Få nyheter i inboxen

Abonner for å motta de siste blogginnleggene i innboksen din hver uke.

Ved å abonnere godtar du vilkårene.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Kontakt oss


Din nye nettside er bare noen tastetrykk unna.
Kontakt oss i dag.

Thank you! Your submission has been received!
Noe gikk fei, prøv igjen.